København tjener på UEFA Champions League hjemmekampe
De tre UEFA Champions League hjemmekampe, som F.C. København skal spille mod Benfica, Manchester United og Celtic skønnes tilsammen at give en samfundsøkonomisk meromsætning på knap 130 mio. kr. Derudover tilfører de Danmark stolthed og kan være afgørende for, om København i næste måned får tildelt værtskabet for UEFA Cup-finalen i 2009.
Knap 130 millioner kroner. Det er den samfundsøkonomiske effekt, når F.C. København på onsdag møder Benfica og senere på året Manchester United og Celtic på hjemmebane i UEFA Champions League. Med sejren over Ajax Amsterdam på udebane i august sikrede Løverne sig ikke kun en adgangsbillet til denne sæsons stjernespækkede, prestigefyldte UEFA Champions League. De sikrede også København en økonomisk gevinst i millionstørrelse.
Betaler sig at satse på sport
I en ny beregning fra Wonderful Copenhagen skønnes det, at de tre UEFA Champions League kampe vil medføre en samfundsøkonomisk meromsætning på knap 130 mio. kr. Det skønnes at svare til et års beskæftigelse for 206 personer i Danmark, hvoraf langt hovedparten vil være i hovedstadsregionen. Af den samlede meromsætning indkasserer amter, kommuner og stat godt en tredjedel, ca. 43 mio. kr., i form af skatter og afgifter. Heraf går størstedelen til staten.
- Tallene viser sort på hvidt, at det kan betale sig for en storby at satse på sport. F.C. Københavns fantastiske udvikling er et resultat af det private initiativ i en by, hvor der først nu er kommet en reel politisk vilje til dels at bakke op om Byens Hold og dels at fremme initiativer, der kan medvirke til at tiltrække store sports- og kulturbegivenheder, siger Flemming Østergaard, bestyrelsesformand i PARKEN Sport & Entertainment A/S.
Med i beregningen er kun de penge, som det tilrejsende danske og udenlandske fodboldpublikum lægger i forbindelse med billetkøb, transport, overnatning, restaurantbesøg, shopping m.m. Alle tre kampe, hver med plads til 40.000 tilskuere, er for længst udsolgt. Til hver kamp forventes ca. 7.000 tilrejsende danskere og mellem 3.500 og 7.500 udlændinge, især fra Portugal, England og Skotland, men også i mindre grad fra Sverige og Norge. Det er især disse fodboldturister, København kommer til at tjene på.
Generalprøve for UEFA Cup-finalen i 2009
Udover de mange penge, tilfører de tre hjemmekampe også byen stolthed, og de sender et signal til det internationale sportssamfund om, at København rykker på oplevelsesscenen. De tre UEFA Champions League opgør i PARKEN kan således blive afgørende for, om København og nationalstadionet i næste måned får tildelt værtskabet for UEFA Cup-finalen i 2009.
- Hjemmekampene fungerer som en slags generalprøve, der er med til at bevise over for UEFA og resten af den internationale sportsverden, at København har et fremragende fodboldstadion, der er i stand til at huse store internationale fodboldbegivenheder. Vi er stolte af at huse UEFA Champions League kampene, og hvis vi kan huse dem, kan vi også huse en UEFA Cup-finale i 2009. Det er et vigtigt signal at sende lige op til afgørelsens time, siger Lars Bernhard Jørgensen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen.
Wonderful Copenhagen baserer sit estimat på tidligere effektanalyser af venskabslandskampen mellem Danmark og England i august 2005, der omsatte for 62 mio. kr., og UEFA Cup-finalen i maj 2000 mellem Arsenal og Galatasaray, der omsatte for 75 mio. kr. Derudover baseres estimatet også på tidligere nøgletal for tilrejsende danskere og udlændinges døgnforbrug og opholdslængde i forbindelse med begivenheder, samt oplysninger om tilskuertal og -fordeling fra PARKEN Sport & Entertainment A/S.