Stor fremgang: Højeste hjemmebane­snit i otte år 

Vores gennemsnitlige tilskuertal på 17.260 til denne sæsons Superliga-hjemmekamp er det højeste i otte sæsoner, og vi skal tilbage til 10/11 sæsonen, hvor gennemsnittet var 17.317, altså knap 60 flere per kamp.

Gennemsnitligt tilskuertal til Superliga-hjemmekampe
 
Stigningen - som endda er markant i forhold til de seneste to sæsoner og hele 3547 højere end seneste sæson - er særligt glædelig, fordi vi de senere år har gjort en del for at gøre det mere attraktivt at gå til FCK-kampe i Telia Parken.

>> Bliv klar til den nye sæson

”Vi oplever en stor og stigende interesse fra københavnerne for at komme ind og se vores kampe i Superligaen, ligesom vi også har en positiv udvikling i de europæiske kampe. Den primære grund er naturligvis, at holdet præsterer flot, men vi har også oplevet, at en lang række af de tiltag, vi har gjort, har haft en positiv effekt,” siger Jacob Lauesen, Director Brand Marketing & Development, i FCK, og fortsætter:

”Vi arbejder hele tiden på at styrke oplevelsen for alle, der kommer herinde og har også flere tiltag på vej, for vi ved, at det kræver en stor indsats at fastholde og understøtte den udvikling, vi har haft denne sæson. Ud over at vores mest loyale fans er vokset i antal, skal der også lyde et tak for deres store opbakning - både den vokal og den, vi oplever med de flotte tifoer.  De er i høj grad med til at give de mange ”nye” F.C Københavnere, vi har set i denne sæson, en oplevelse som kombineret med det sportslige gør, at vi tror, de vil komme igen. ” siger Jacob Lauesen.

Nogle af de tiltag, der er lavet denne sæson er listet op her:

•    Ny prisstruktur med markant lavere priser på en række tilskuerafsnit
•    Udvidelsen af Sektion 12 til Øvre B/Unibet til udvalgte kampe
•    Earlybird-tilbud til DERBY
•    Prematch-arrangementer/fanfester
•    Mere målrettet kommunikation og marketingtiltag til store kampe
•    Stor fleksibilitet i brugen af sæsonkort (udlån til andre m.m.)
•    Abonnementsordning som supplement til det traditionelle sæsonkort
•    Tæt samarbejde med de partnere, der er kampsponsorer på de enkelte kampe
•    Opfølgningsdata til partnere efter hver kamp om graden af deres billetudnyttelse

Andre forhold har også betydning for tilskuertallet, ikke mindst holdets præstationer på banen. Men også datoer og kamptidspunkter har betydning, hvilket vi f.eks. kan se på den ellers meget succesfulde 16-17-sæson. Her medførte vores Champions League-gruppespil en del lørdagskampe, der erfaringsmæssigt trækker færre tilskuere end søndag.

Vi har også udstedt færre gratis billetter end i tidligere sæsoner, hvilket vi tolker som et signal om, at vi tilbyder en attraktiv underholdning, som man gerne vil betale en fair pris for.

Alt i alt tager vi den positive udvikling som udtryk for, at vi er på rette vej med de mange ting, vi selv kan påvirke. Men vi er kun på vej, for vi er klar over, at der stadig er ting, der kan og skal forbedres i forhold til den samlede stadionoplevelse.

Det drøfter vi løbende i ledelsen og med fanklubben og vores SLO'er, ligesom vi løbende opsamler de tilbagemeldinger, vi får fra fansene på de sociale medier om f.eks. indgangsforhold, ventetider i boderne m.m.

Europa League-gruppespil
Den positive tilskuerudvikling var den samme i efterårets Europa League-gruppespil, hvor vi havde det klart højeste tilskuer-gennemsnit, siden UEFA indførte det nuværende gruppespil med tre hjemme- og tre udekampe.

Gennemsnitligt tilskuertal til Europa League med tre hjemmekampe
 
>> Bliv klar til den nye sæson