Talentafdelingens organisation er to-delt med
Spilleruddannelsen er opdelt i tre alderskategorier:
Hvert af disse har eget taktisk/teknisk personale, dvs cheftrænere, assistenttrænere, individuelle trænere og analytikere.
>> Se stabe og spillere på U14, U15, U17 og U19 her
Stabene er opdelt i hovedområderne
Performance services
Omfatter det mentale område, det fysiske område og sundhedsområdet samt ”Education og player care”.
Den fagligt ansvarlige for et område kan godt være tilknyttet en af alderskategorierne og samtidig have et tværgående ansvar. Den ansvarlige for det fysiske område er f.eks. en del af U17-trænerteamet, men har samtidig det faglige ansvar for hele det fysiske område på U14-U17.
På den måde sikrer vi, at alle arbejder efter de samme principper samt en løbende vidensdeling og dialog om metoder, værktøjer osv.
Scouting og rekruttering
Dette område er også opdelt i alderskategorier:
Med hensyn til principper og metoder arbejder de selvfølgelig også tæt sammen med scouting og rekruttering på A-holdet.
Operations
De har ansvaret for og koordinerer alt fra banefaciliteter, faciliteter til styrketræning, tøjvask, bolde, kegler og alle de andre materialer, der er nødvendige for at resten af organisationen kan fungere.
IT, data og teknologi
Området er blevet meget vigtigere de senere år, og derfor har vi opbygget en selvstændig afdeling, der først og fremmest understøtter spilleruddannelse samt scouting og rekruttering med data og teknologiske løsninger.
Hvorfor organiseret på den måde?
Der ligger mange overvejelser bag en effektiv og stringent organisation, men uanset hvordan strukturen ser ud, anser vi anser dygtige medarbejdere for at være afgørende for succes.
Et vigtigt krav til organisationen er, at den bidrager til stabilitet og kontinuitet, der er lige så vigtig som, at vi hele tiden er innovative og fornyer os.
Det er altid en udfordring at have dygtige medarbejdere, for de er også interessante for andre og kan pludselig forlade os. Derfor er det vigtigt, at vi organiserer os på en måde, hvor vi bedst muligt deler viden og erfaringer i organisationen.
Intern jobrokering
Vores nedskrevne talentmodel bidrager til dette, men vi har stadig med mennesker at gøre, som skal kunne omsætte ord til handling.
Interne jobrokeringer bidrager også til kontinuitet, så vi har planer for hvem, der kan afløse hvem, hvis behovet opstår, både i Talentafdelingen og i staben omkring A-holdet.
Vi forbereder kandidaterne på, at muligheden kan opstå, så man i tide kan udvikle og uddanne sig. Og har vi ikke en intern afløser, så er vi klar til en ekstern rekrutteringsproces
Balancen er vigtig
Når man bemander sin organisation, er der mange paralleller til, hvordan man sammensætter det stærkeste fodboldhold på banen. Vi ønsker selvfølgelig de dygtigste kompetencer på alle pladser, men det er også vigtigt at finde en passende balance mellem de forskellige fagområder.
Ligesom man kan spille med flere eller færre spillere i de forskellige kæder på banen, skal vi vælge, hvor vi bruger ressourcerne bedst for at skabe de resultater, vi ønsker.
Ydre rammer og vilkår
Vores organisation skal også afspejle de ydre vilkår, vi er underlagt. F.eks. nationale og internationale licenskrav, der bl.a. stiller krav til antal fuldtidsansatte, uddannelseskrav m.m.
Et ydre vilkår er f.eks. også den måde, hvorpå ligaerne er aldersopdelt. Hvis der f.eks. var en U16-liga, skulle vi også have en U16-cheftræner og stab.
Krav til medarbejderne
Kravene til vores medarbejdere er udtrykt i fire nøgleord, som er beskrevet i vores strategi i afsnittet om Talentmodellens fire grundelementer: