F.C. København med fornyet visuel identitet forud for 2024/25-sæsonen
F.C. København præsenterer i dag en opdatering af klubbens visuelle identitet, som kobler klubben og byen endnu tættere sammen og sikrer et tidssvarende brand, der står mål med klubbens ambitioner.
Med afsæt i ’Vi er København’-strategien og det klub-manifest, F.C. København præsenterede i efteråret 2022, tager F.C. København i dag hul på et nyt kapitel med en tilpasset brandstrategi.
”Vi er i fuld gang med at implementere 'Vi er København'-strategien i alle hjørner af klubben, og derfor opdaterer vi naturligvis nu også klubbens brand. Samtidig oplever vi en markant international efterspørgsel på FCK-merchandise som følge af vores europæiske kampagner og et fremadstormende akademi. Det ønsker vi naturligvis at imødekomme med et stærkt københavnsk aftryk,” fortæller direktør i F.C. København, Jacob Lauesen.
"Løver & Løvinder"
Mens den første kamp for F.C. Københavns kvindehold nærmer sig, indarbejdes klubbens forpligtelse til og ambitioner for kvindeholdet også i det opdaterede brand. I klubbens nye våbenskjold finder man således både en hanløve og en hunløve. Netop tilføjelsen af endnu et F.C. København-hold er en væsentlig del af overvejelserne bag det store brandprojekt.
”Designværktøjskassen var simpelthen blevet for smal i forhold til, hvor klubben er i dag, og så ønsker vi også over tid at koble klubbens brand endnu tættere til København. Derfor var målet at skabe en visuel stil, der formidler essensen af København, signalerer vores ambitioner og baner vejen for udviklingen af F.C. København som et stærkt sports- og livsstilsbrand både nationalt og internationalt” siger Mads Jefsen, marketingdirektør i F.C. København.
>> Se det nye visuelle univers her
Tættere på byen
Et løft på den visuelle identitet har været tiltrængt for at kunne matche klubbens ambitioner og strategiske visioner, særligt omkring klubbens udvikling som fodboldklub og livsstilsbrand.
Projektet har været undervejs i over et år, hvor F.C. København har samarbejdet med det anerkendte københavnske bureau Kontrapunkt, der for nylig blev kåret som årets mest vindende designbureau.
”Med vores rødder i København er vi stolte af at være med til at løfte klubben og brandet til et nyt niveau. Vi har forsøgt at bringe klubben og byen tættere sammen i den opdaterede identitet, så F.C. København i endnu højere grad repræsenterer Hovedstaden både herhjemme og i Europa. Vi har respekteret de centrale elementer i identiteten, og dertil skabt et mere tidssvarende og mangfoldigt udtryk, der omfavner alle klubbens hold og ønsket om at være mere for København,” fortæller CEO & Partner hos Kontrapunkt, Johan Lawaetz.
Våbenskjold & skriften fra gaden
Foruden en let modernisering af F.C. Københavns primære logo - som fastholdes - har klubbens ikoniske symbol, løven, ligeledes fået et mere markant og moderne udtryk.
Desuden tilføres nye skrifttyper med inspiration fra de københavnske gadeskilte og et helt nyt æstetisk våbenskjold som en hyldest til København, samt et større udvalg af farver, motion-elementer og ikoner.
>> Se de nye elementer og læs mere om opdateringerne her
Den opdaterede visuelle identitet vil fremadrettet præge alt fra kampgrafikker og merchandise til brandingelementer i Parken. Udrulningen vil ske løbende over en periode startende fra den kommende sæson både digitalt, i Parken, i FCK Fanshop mv. De nye elementer vil kunne ses første gang på herreholdets spillertrøjer fra 2025/26-sæsonen.