Ny hjemmebanetrøje fra F.C. København og adidas er en vigtig helbredsreminder til alle

F.C. København og adidas lancerer den 10. juli ny hjemmebanetrøje med en særlig opfordring: Pas på helbredet og husk lægebesøget, hvis du har symptomer. 

F.C. Københavnerne inviteres til sundhedsscreening og officiel lancering af den nye hjemmebanetrøje den 10. juli i FCK Fanshop i Parken. Her kan du få en gratis og valgfri sundhedsscreening, der udløser et særligt ‘FCK for altid’ tryk på den nye hjemmebanetrøje.

Et simpelt lægebesøg kan redde liv. Sådan lyder kernebudskabet fra F.C. København og adidas i forbindelse med lanceringen af hjemmebanetrøjen for 2024/25-sæsonen.

Det er en reminder om at huske at gå til lægen, hvis du har symptomer på sygdom eller er i risiko for at udvikle sygdom. Det er ikke alle danskere lige gode til, og derfor ønsker F.C. København og adidas at bruge opmærksomheden omkring trøjelanceringen som et afsæt til at starte en samtale om en vigtig sundhedsudfordring.

Tilbud om sundhedsscreening
Cirka 1 million danskere lider af forhøjet blodtryk, men en tredjedel er ikke selv klar over det*. Forebyggende indsatser som sundhedstjek kan dog reducere risikoen markant for visse grupper i befolkningen.

Den nye spillertrøje lanceres derfor sammen med muligheden for at få en sundhedsscreening på stadion og et ‘FCK for altid’ særtryk på den nye trøje.

”Sammen med adidas har vi en stærk platform, som vi ønsker at bruge til at sætte fokus på en vigtig sag ved lanceringen af den nye trøje," siger Mads Jefsen, marketing direktør i F.C. København.

"Vi vil gerne sætte fokus på vigtigheden af at gå til lægen, når man har symptomer, og derfor inviterer vi også til en gratis og valgfri sundhedsscreening ved FCK Fanshop.”

Kampagnen baserer sig på viden og samarbejde med klubbens lægefaglige stab, der til daglig sørger for, at landets største sportsstjerner er sunde og raske.

Vigtigt at huske sundhedstjek i tide
Med initiativet giver klubben nu også F.C. Københavnerne en mulighed for at blive screenet af sundhedspersonale ved FCK Fanshop i forbindelse med trøjelanceringen.

”Med sygdomme som fx forhøjet blodtryk og sukkersyge ved vi, at en tidlig indsats er afgørende i forhold til overlevelse. Derfor er det rigtig vigtigt, at man husker at få sundhedstjek, hvis man har symptomer eller er i risikogruppe, så vi kan nå at sætte ind i tide,” siger Morten Boesen, F.C. Københavns klublæge.


Specialudgave af ny trøje
Til trøjelanceringen opsætter F.C. København et lægetelt foran FCK Fanshop i Parken, hvor fans kan få en gratis sundhedsscreening og få fingrene i en specialudgave af 24/25 hjemmebanetrøjen med det særlige ‘FCK for altid’ tryk.

”Vi vil med kampagnen og samarbejdet med FCK gerne bruge trøjelanceringen til at starte en samtale, der skal få flere til at gå til lægen," udtaler Henrik Hallberg, direktør for PR og Brand Communications for adidas i Norden.

"Den nye spillertrøje kommer derfor med muligheden for at blive screenet af sundhedspersonale og få et ’FCK for altid’ særtryk på brystet. Det signalerer, at man er med til at bakke op om et fællesskab, hvor vi husker hinanden på, at et lægebesøg kan forebygge mange sygdomme.”

Lancering 10. juli
Den officielle 24/25 hjemmebanetrøje kan købes fra den 10. juli. I løbet af lanceringen samme dag kan man i FCK Fanshop få en gratis sundhedsscreening og et særtryk på den nye hjemmebanetrøje.

Særtrykket kan ikke købes separat, men gives til dem, der vælger at gennemgå en sundhedsscreening. Samme mulighed gælder den 28. juli til kampen mellem FCK-AGF i Parken.


*Fakta om hjertesygdomme i Danmark: 

>> "Forhøjet blodtryk - den stille dræber"

>> "Disse 5 faktorer står bag 20 procent af alle dødsfald"