Ny hybridbane på vej i Telia Parken
Inden vores kommende storkamp mod Celtic FC bliver der lagt nyt hybridgræstæppe på i Telia Parken.
I januar har holdet trænet på den snart tidligere bane, og der bliver lagt en ny, mens holdet er på træningslejr. Det nye underlag bliver en syet hybridbane for at sikre en større stabilitet i banens kvalitet og slidstyrke.
Valget af bane kommer denne gang på baggrund af anbefalinger fra den eksterne ekspertgruppe STRI, der også rådgiver UEFA om baneforhold. Anbefalingen kommer efter en længere analyse af forholdene i Telia Parken. Den viste, at mange forhold gør det meget vanskeligt at sikre en optimal bane på stadion året rundt. Det handler blandt andet om antallet af kampe, den geografiske placering samt klimaet:
En stor udfordring
”Som en del af den omfattende gennemgang af alle aspekter omkring banen, har vi konkluderet, at vejrforhold med lave temperaturer og omgivelser med arkitektur på stadion, der mindsker lysmængden, kombineret med mange kampe og træninger, gør det til en stor udfordring at holde banens kvalitet på den standard, klubben ønsker," siger Neil Rodger, Design Consultant ved STRI og fortsætter:
"F.C. København har allerede tidligere investeret i det bedste lyssupplement på markedet for at sikre vækst og genopretning af banen, og vi har bidraget med at optimere effekten af dette på sigt.”
Gode indput til forbedringer
”Vi har forhørt os hos de førende eksperter på området i verden, og meldingen er, at vi allerede gør rigtigt mange ting rigtigt og godt, men at vores bane har ekstremt vanskelige forhold, når alle parametre regnes ind," siger Daniel Rommedahl, der er Director of Football Operations and International affairs i FCK.
"Vi har nu fået nogle gode input til mulige forbedringer, og nu har vi også mulighed for at teste dem i praksis. Vi har nemlig lidt mere plads i kalenderen end normalt, og vi har den tid, som det kræver at lave en hybridbane.”
Den rigtige løsning lige nu
En af STRI's anbefalinger har været at lægge en hybridbane denne gang:
”For at sikre at banen bedre kan imødekomme klubbens høje standarder, og med en høj frekvens af kampe og træninger og vejrforholdene taget i betragtning, har klubben på vores anbefaling valgt at lægge helt ny bane med 95 procent naturgræs og 5 procent kunstgræs. Det skal øge banens tolerance og stabilitet," siger Neil Rodger fra STRI.
"Normalt syer man kunstgræsset 20 centimeter ned i underlaget, men her bliver det 9 centimeter, da behovet her er en ”semi-permanent” bane. Målet er færre udskiftninger af banen i løbet af den travle sæson. Det er den rigtige løsning lige nu, som vi ser det, mens andre løsninger kan være bedre på andre tider af året.”
Vi ser frem til at prøve det af
”Hybridbane-teknologien giver muligheder for at skabe en mere stabil bane, og da timingen i forhold til brug af stadion er gunstig lige nu, så ser vi det som en oplagt tanke at teste det af herinde," siger Daniel Rommedahl.
"At skabe en god hybridbane tager noget ekstra tid, som normalt ikke har, og vi ser frem til at prøve det af. Det er ikke sikkert, at det er den løsning, vi kommer til at bruge fast, da der på andre tidspunkter ikke er den nødvendige tid til at få lavet banen, og her kan andre løsninger vise sig bedre,” slutter Daniel Rommedahl.
Den nye bane står klar til hjemmekampen mod Celtic FC i Europa League den 20. februar.