Ny 3. trøje: F.C. København og adidas hylder byens ikoniske designarv
I dag præsenterer F.C. København og adidas herreholdets 3. trøje for 24/25-sæsonen, der markerer en ny, ambitiøs æra i det langvarige partnerskab. Både trøjens design og kampagnen hylder københavnerikonerne. Trøjen kan købes fra den 23. november 2024.
Inspireret af hovedstadens ikoniske design
Med udgangspunkt i den helt særlige og ikoniske københavnergrøn, der er kendt fra porte, gadedøre og de mere end 4.000 bænke rundt om i hovedstaden, tager vi sammen med adidas designet af Løvernes spillertrøjer til et hidtil uset niveau.
Ny designproces og hævet ambitionsniveau
Den nye trøje er resultatet af en helt ny designproces og et hævet ambitionsniveau, som sætter retningen for fremtiden i samarbejdet mellem adidas og F.C. København.
"Det har været essentielt for os at kunne tage næste skridt sammen med adidas og for alvor få bundet klubben og byen sammen i vores spillertrøjer. Vi har længe gerne villet fortælle denne del af byens historie, men det har været afgørende at kunne ramme den rigtige farve og de rette detaljer. Det er vi nu lykkedes med”, lyder det fra Martin Nøhr, Merchandise & Retail Operations Manager i F.C. København.
Det afspejler sig i designet af trøjen, som udspringer fra den Københavnergrønne farve, der siden 1800-tallet har været tydeligt til stede i gadebilledet og særligt på Frederiksberg, og som siden nærmest er blevet definerende for byens udtryk og den københavnske identitet:
“Vi arbejder altid tæt sammen med vores partnere omkring grundig designudvikling. Den oprindelige idé, som kom fra klubben selv, var at hylde byens mest ikoniske vartegn med udgangspunkt i de velkendte bybænke. Resultatet blev en unik trøje som blander tradition og moderne performance-æstetik. Vi er meget stolte over resultatet – en helt særlig spillertrøje, der omdanner et unikt lokalt kendetegn til en statement-trøje, som både symboliserer byen og klubben”, udtaler Jürgen Rank, Senior Design Director, adidas.
Særligt rygtryk med referencer til byens design
Foruden den københavnergrønne farve og det ikoniske mønster inspireret af byens designelementer, er trøjetrykkets typografi, der er inspireret af de københavnske gadeskilte, ligeledes tilpasset det samlede udtryk. Trøjetryk kan tilkøbes både online og i FCK Fanshop.
Trøjen præsenteres af klubikoner og kulturbærere
Trøjen præsenteres med en større lanceringskampagne, hvor vi er gået sammen om at hylde nogle af klubbens egne københavner-ikoner med københavnerbænken som omdrejningspunkt.
“Med den nye tredjetrøje ville vi som altid gerne vise den flotte trøje frem på fornemste vis. Men med så god en historie bag, så vi også potentialet i at kaste os ud i en større fortælling med bænken som omdrejningspunkt. På københavner-bænken, et ikonisk “samtalerum” i byen, ville vi gerne hylde nogle rigtige københavnerikoner”, siger Mads Jefsen, marketingdirektør i F.C. København.
De fleste københavnere har formentligt haft mindeværdige stunder på netop en af de mange grønne bænke i hovedstaden. Det er her, der tales om løst og fast. Stort og småt. Livets tunge bump og de mere muntre. Ansigt til ansigt, skulder ved skulder er det her, man kan være ærlige sammen.
Ikonerne Rudi, Thomas & Katinka
På de ikoniske bænke har vi i forbindelse med lanceringen overrasket nogle folk med særlig betydning for klubben og delt nogle særlige ord til dem.
I kampagnen møder vi stadionspeaker gennem mere end 25 år, Thomas Høg, den mangeårige fan-koordinator Katinka Riess og Rudi Nielsen, en fast og loyal støtte til hjemmekampene i Parken siden 1992 og enke til klubbens første formand, Harald Nielsen.
Delaney: en flot hyldest
Netop Rudi går igen i præsentationen af trøjen, hvor hun sammen med spillerne, anført af Thomas Delaney, forbinder fortid med nutid og sætter en tyk streg under det ikoniske ved sæsonens 3. trøje fra adidas.
Den nye spillertrøje falder da også i god smag hos holdets hjemvendte midtbanegeneral:
“Byen betyder alt for os, der spiller i F.C. København, og med den nye tredjetrøje er der ikke et sekunds tvivl om, hvilken by vi hører hjemme i. Nogle gange tager vi det måske for givet, og derfor er det fint at hylde byens ikoniske design og smukke vartegn. Jeg glæder mig til at spille i en trøje, som gør mig stolt og får mig til at føle mig hjemme”, udtaler Thomas Delaney i forbindelse med trøjelanceringen.
Trøjen kommer i salg lørdag den 23. november og forventes at blive brugt i kamp før årsskiftet. Trøjen kan som altid købes i FCK Fanshop i Parken og på fckfanshop.dk.